Processpiralen

Den gennemgåede proces



Fase 1: Grounding - Forankring af processen:

Som udgangspunkt ønsker vi alle et godt og indholdsrigt samarbejde, hvilket er grunden til, at vi har valgt at lave en samarbjedsaftale. Samarbejdsaftalen giver et mere visuelt billede af det ansvar man har som en del af en gruppe, i forhold til en mundtlig aftale. 
Vi havde i gruppen en misforståelse omkring et mødetidspunkt, hvilket vi forhåbentligt kan undgå ved hjælp af disse fælles udviklede aftaler. Vi ønsker en velfungerende gruppe så vi får det bedste mulige resultat.

Samarbjedsaftalen lyder:
  • Alle møder velforberedte til tiden
  • Man giver besked ved fravær på facebook-gruppen eller på sms
  • Vi respekterer og giver plads til hinanden
  • Ved sygdom aftales om vedkommende skal lave hjemmearbejde
  • Ved dagens afslutning afklares hvor langt vi er nået, og hvad vi skal tage fat i næste gang
  • Vi løser konflikter hvis de opstår via samtale i gruppen


Besvarelse af spørgsmål:
  • Hvad er opgaven?
    Vi har fået opstillet en problemstilling, som vi ved hjælp af metoder, teori og praksis, vil forsøge at udarbejde mulige løsninger på.
  • Hvad vil vi opnå?
    Vi vil opnå at få kendskab til brugerdrevet innovation og sammenkoble empiri, praksis og teori til en større sammenhæng.
  • Hvad er der af udfordringer?
    Vi har ikke før arbejdet sammen og kender ikke hinanden på det faglige og personlige plan, hvilket kan blive en udfordring, som vi må bearbejde hen ad vejen blandt andet ved hjælp af vores samarbejdsaftale.
    Mødet med andre mennesker i deres eget miljø og deres trygge rammer kan blive svært. Det er første gang, vi anvender brugerdrevet innovation og det kan blive en udfordring at få folk til at åbne sig for os og fortælle om deres liv.
    Kommunikationen kan blive svær at håndtere, da vi ikke før har beskæftiget os med interviews og dermed ikke har så meget erfaring med måden at spørge på og de dertilhørende metoder.
    Tidsmæssigt er vi lidt bekymret, grundet vi ikke føler, der er meget tid til projektet og det kan være svært at blive enige om at mødes i fritiden eftersom vi er fem mennesker med hver vores liv.
Fase 2: Exploration - Afdække og forberede
Besvarelse af spørgsmål:
  • Hvad mangler vi viden om?
    Vi mangler viden om hvordan den udleverede problemstilling er opstået samt indsigt i borgernes madvaner. Samtidig mangler vi viden om, hvordan vi anvender brugerdrevet innovation. Derudover mangler vi viden om ernæring til borgere med KOL.
  • Hvor og hvordan kan vi få det vi mangler?
    Vi vil opsøge forskellige patienter og fagpersoner som f.eks sygeplejersken fra Hjørring Sundhedscenter, borgere med KOL og en diætist.
    Vi vil ved hjælp af kvalitative interviews. litteratur, artikler og diverse inovationsmetoder søge viden om de data vi mangler. 
Fase 3: Design - Valg af metode og planlægning
Besvarelse af spørgsmål:
  • Omfanget af brugerinddragelsen: hvem skal deltage, og hvordan skal det foregå?
    Vi vil så vidt muligt nå ud til så mange som muligt med vores løsning. Vi har derfor aftalt et møde med en sygeplejerske fra Hjørring Sundhedscenter. Hun arbejder til dagligt med patienter med KOL, så vi håber at kunne få en dybere forklaring på vores problemstilling samt få et billede af hvor stort problemet reelt er. 
    Derudover vil vi interviewe både mænd og kvinder i vores valgte aldersgruppe, 65 år og derover. Vi vil have en dybere indsigt i deres ønsker om en bedre ernæring, samt hvad deres madvaner er i løbet af en dag. Vi har en aftale med en ældre dame om et interview i hendes bolig. Grunden til vi har valgt at det skal foregå i hendes hjem er, at hun skal føle sig mere tryg ved situationen, så vi får det mest optimale interview, samt at få et bedre indblik i hende som person og hendes liv.
    Vi har også lavet en aftale med Hjørring Sundhedscenter om at være med til en træningsdag for KOL-patienter. Her fik vi snakket med 6 ældre mænd og damer, og fik et godt indblik i deres hverdag med KOL, fokuseret på ernæringen.
  • Vi har på forsiden givet en dybere beskrivelse af vores valg af metoder og begrundelsen heraf. 

Fase 4: Manifestation/ udførelsen af brugerinddragelsen
  • Vi er meget tilfredse med vores brugerindragelse. Vi fik svar på en masse spørgsmål. Vi føler derfor, at vi er blevet en del klogere på vores problemstilling.
    Vi fik indsigt i borgernes hverdag og fandt frem til én af grundene for det manglende proteinindtag. Nærmere bestemt de foldere m.m. som de får udleveret på kurser og hos diætisten, bliver ikke brugt.
    De ældre har rigtig svært ved at forholde sig til de omlægninger det kræver, for at få den rigtige kost, og ofte går møderne, kurserne og foredragene mere ud på at hygge sig, istedet for at lytte og tage til sig.
    Et andet problem vi så er også, at det kun er personen med KOL, der deltager i alle de tilbud, samtaler og aktiviteter der er. Ens samlever kan have svært ved at forstå vigtigheden af den rette ernæring, hvis ikke de har deltaget eller er blevet forklaret sammenhængen mellem sygdom og kost. Det er især vigtigt, at samleveren deltager i de forskellige tilbud, hvis det er denne, der står for madlavningen.
    Vi havde ikke regnet med de resusltater, vi har fået ud af disse undersøgelser. Vi er især overrasket over, at de diverse mad-foldere og lignende ikke bliver brugt.
    Vores undersøgelser har inskærpet alt vores materiale, og har helt klart gjort det nemmere at komme med mulig løsninger, da vi nu ser og har fået en bedre forståelse af problemet, og hvorfor det er opstået.

Fase 5: Evelotion/evaluering og implementering
  • Ud fra vores undersøgelse har vi vurderet, at det er svært at lave et løsningsforslag til den nuværende generation med KOL (65 årige og opefter). Denne generation lever utrolig meget ud fra vaner, som er svære at ændre. 
    Ud fra dette har vi valgt at komme med en løsning, som følger med tiden, og som henvender sig mest til den kommende generation af patienter med KOL, som lever integreret i et postmoderne samfund. Dog er vi også af den overbevisning, at den med undervisning og edb-kurser, kan have god virkning for den nuværende generation af patienter med KOL. 
    Computere, telefoner, ipads osv. bliver mere og mere en del af vores hverdag. Vi bruger disse teknologiske hjælpemidler i større og større grad, selv den nuværende generation af ældre forsøger at følge med på dette område.
    Derfor vil vi bruge teknologien, da vi mener dette er vejen frem. Vi vil forsøge at udvikle en hjemmeside med en dertilhørende app. Her er det meningen man skal kunne få sin egen personlige brugerprofil, som er oprettet ud fra den enkeltes behov for protein og vejledning. Samtidig er det en sjov måde at ændre sine kostvaner på, da man kan taste mad ind på hjemmesiden eller scane stregkoderne på diverse madvare, så indholdet af protein fremtræder på denne app eller hjemmeside. På denne måde kan man hver dag på overskueligvis få et overblik over ens daglige proteinindtag.

    Vi mener dette er en god og fremtidig løsning, som let kan udvikles ved yderligere behov. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar